شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها
  • English
سرویس های خدمات الکترونیک

اساسنامه شرکت

‌‌« اساسنامه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان ایلام »

 

تصویب نامه هیأت وزیران

هیأت وزیران درجلسه مورخ 7/12/1381 بنا به پیشنهاد شماره 100/20/69442 مورخ 7/12/1381 وزارت نیرو وبه استناد ماده (4) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی  جمهوری اسلامی  ایران ـ  مصوب 1379 ـ اساسنامه شرکتهای سهامی آب وفاضلاب روستایی استان را به شرح زیر تصویب نمود:

 

« اساسنامه شرکت سهامی آب وفاضلاب روستایی استان ایلام »

 

 

 فصل اول ـ کلیات وسرمایه

 

 

ماده 1ـ نام شرکت ، شرکت سهامی آب وفاضلاب روستای استان ایلام است که دراین اساسنامه شرکت نامیده میشود.                                                                                                                                

 

ماده 2ـ هدف شرکت ایجاد، توسعه، نگهداری، بهره برداری، بازسازی ومرمت تاسیسات مربوط به تامین انتقال ، تقسیم وتوزیع آب شرب وبهداشتی،‌جمع آوری وانتقال ودفع بهداشتی فاضلاب روستاها می باشد.    

 

ماده3 ـ مرکز اصلی شرکت ، شهرمرکز استان ایلام خواهد بود.                                                           

 

ماده4ـ نوع شرکت ، سهامی (خاص) است واز هرلحاظ استقلال مالی داشته ومشمول ضوابط ومقررات مصرح درقوانین ذیربط بوده وطیق اصول بازرگانی ومقررات اساسنامه وآیین نامه های مالی، معاملاتی واستخدامی خود اداره میشود.                                                                                                                          

 

ماده5ـ مدت شرکت نامحدود است.

 

ماده 6ـ سرمایه شرکت عبارت است از مبلغ پنج میلـــیون (5000000)ریال که به پانصد سهم ده هـــزار(10000) ریالی منقسم گردیده است وتماما“ متعلق به شرکت مادر تخصصی مهندسی آب وفاضلاب کشور می باشد.

 

تبصره ـ تغییرات سرمایه با رعایت قوانین مربوط صرفا“ با تصویب مجمع عمومی فوق العاده انجام خـــواهد شد. 

 

 

 

فصل دوم ـ موضوع فعالیت ووظایف شرکت

 

 

 ماده7ـ برای نیل به اهداف مندرج دراین اساسنامه، شرکت با رعایت مقررات وقوانین مربوط مجاز به اقدامات زیر می باشد:                                                                                                                   

 

1ـ مطالعه واجرای طرحهای ایجاد وتوسعه تاسیسات مربوط به تامین، انتقال وتوزیع آب آشامیدنی وبهداشتی روستاها.                                                                                                                                      

 

2ـ مطالعه واجرای طرحهای دفع بهداشتی فاضلاب روستاها(اعم از جمع آوری، انتقال وتصفیه).

 

3ـ نگهداری وبهره برداری از تاسیسات مرتبط با آب آشامیدنی وبهداشتی روستاها نظیر چاهها، آبگیر،‌تصفیه خانه ها، مخازن، ایستگاههای پمپاژ، خطوط انتقال، سیستمهای کنترل وشبکه های توزیع.                           

 

4ـ نگهداری وبهره برداری از تاسیسات عمومی دفع بهداشتی فاضلاب روستاها نظیر خطوط انتقال، شبکه جمع آوری وتصفیه خانه.                                                                                                                

 

5ـ مرمت ، بازسازی وتوسعه شبکه ها وتاسیسات آب آشامیدنی وتاسیسات عمومی دفع بهداشتی فاضلاب روستایی وحفاظت از حریم آنها.                                                                                                      

 

6ـ تامین آب آشامیدنی درشبکه های روستایی براساس استانداردهای مصوب ودرچارچوب برنامه ها ومصوبات وزارت نیرو.                                                                                                                   

 

7ـ بهره برداری واداره تاسیسات مرتبط با وظایف که دراختیارشرکت گذارده میشود.

 

8ـ اخذ هرگونه وام وتسهیلات مالی از منابع داخلی وخارجی ، عرضه اوراق مشارکت داخلی وپیش فروش انشعاب وسایر روشهای تامین منابع مالی بااخذ مجوز از مراجع قانونی ذی ربط.                                       

 

9ـ خرید خدمات از بخش غیر دولتی برای انجام امور مطالعاتی، اجرایی، بهره برداری ونگهداری تاسیسات آب وفاضلاب روستایی وخدمات مشترکین به منظور کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری وارتقای سطح خدمات.                                                                                                                                      

 

10ـ  انجام تمهیدات لازم به منظور توسعه مشارکت بخش غیر دولتی درامورآب وفاضلاب روستایی .

 

11ـ همکاری واشتراک مساعی با موسسات ذی ربط درپژوهش وبررسی به منظور توسعه علمی، فنی واقتصادی درامور مربوط با اهداف ووظایف شرکت.

 

12ـ انجام هرگونه عملیات ومعاملات که برای مقاصد شرکت ضروری ومرتبط بوده وبه صرفه وصلاح شرکت باشد.

 

تبصره ـ شرکت مجاز به ایجادشرکت یا سرمایه گذاری درسایر شرکتها نمی باشد.

 

 

 

 

فصل سوم ـ ارکان شرکت

 

 

 ماده8ـ ارکان شرکت به شرح زیر می باشد:

 

1ـ مجمع عمومی

 

2ـ هیأت مدیره ومدیرعامل

 

3ـ بازرس وحسابرس

 

 

 الف ـ مجمع عمومی

 

 ماده9ـ نمایندگی سهام درمجامع عمومی شرکت با اعضای هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی مهندسی آب وفاضلاب کشور وریاست آن به عهده رئیس هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی مهندسی آب وفاضلاب کشور می باشد:

 

ماده10ـ مجامع عمومی شرکت عبارتند از:

 

1- مجمع عمومی عادی

 

2ـ مجمع عمومی فوق العاده

 

ماده 11ـ مجمع عمومی عادی حداقل سالی دوبار تشکیل خواهد شد. یک بار برای استماع ورسیدگی به گزارش هیأت مدیره وبازرس وحسابرس شرکت واتخاذ تصمیم نسبت به صورتهای مالی وسایر موضوعاتی که دردستور جلسه مجمع عمومی ذکر شده است. بار دوم جهت رسیدگی واتخاذ تصمیم نسبت به بودجه سال آتی وبرنامه ها وخط مشی آتی شرکت وسایر موضوعاتی که در دستور جلسه مجمع عمومی قید شده است.

 

تبصره ـ مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بنا به دعوت رئیس مجمع ویا به تقاضای اکثریت اعضای مجمع یا رئیس هیأت مدیره ویا بازرس وحسابرس با ذکر علت درهرزمان به دعوت رئیس مجمع می تواند تشکیل شود.

 

ماده 12ـ مجمع عمومی عادی ومجمع عمومی فوق العاده با حضور اکثریت اعضای مجمع عمومی رسمیت خواهد داشت وتصمیمات درمجمع عمومی عادی همواره با اکثریت آرای کل اعضاء  ودرمجمع عمومی فوق العاده با حداقل دو سوم آرای کل اعضاء معتبر خواهد بود. دعوت مجمع  اعم ار عادی یا فوق العاده با ذکر تاریخ ومحل تشکیل ودستور جلسه حداقل ده روز قبل از تاریخ تشکیل مجمع عمومی به عمل خواهد آمد. سوابق مربوط به موضوعاتی که در دستور مجمع عمومی قرارداد باید همراه دعوت نامه برای اعضای مجمع ارسال شود.                                                                                                                                  

 

ماده 13ـ‌ وظایف واختیارات مجمع عمومی عادی به شرح زیر می باشد:

 

1ـ اتخاذ تصمیم نسبت به سیاست کلی وبرنامه های عملیات آتی شرکت.

 

2ـ رسیدگی واظهار نظر واتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملیات سالانه وصورتهای مالی وبودجه شرکت.

 

3ـ اتخاذ تصمیم نسبت به اندوخته ها ونحوه تقسیم سود ویژه شرکت.

 

4ـ انتخاب یا عزل رئیس واعضای هیأت مدیره وبازرس وحسابرس شرکت.

 

5ـ تعیین حقوق ومزایا وپاداش اعضای هیأت مدیره.

 

6ـ تعیین حق الزحمه بازرس وحسابرس شرکت.

 

7ـ تصویب آیین نامه های مالی ، معاملاتی واموال شرکت با رعایت مقررات مربوط.

 

8ـ بررسی وتایید بهای تمام شده آب مصرفی وخدمات جمع آوری ودفع بهداشتی فاضلاب وبرقراری انشعاب براساس گزارش بازرس قانونی وارایه آن به وزارت نیرو.                                                          

 

9ـ بررسی وتایید نرخ وآبونمان آب مصرفی وکارمزد وآبونمان جمع آوری ودفع فاضـلاب روستاهـــا وهزینه های برقراری انشعاب با درنظر گرفتن بهای تمام شده وارایه آن به وزارت نیرو برای طی مراحل تصویب وابلاغ تعرفه های مربوط.                                                                                                      

 

تبصره: چنانچه تعرفه های مصوب کمتر از بهای تمام شده باشد، جبران ما به التفاوت به نحو مشخص توسط مراجع تصویب کننده پیش بینی خواهد شد.                                                                                       

 

10ـ تصویب آیین نامه استخدامی شرکت درچارچوب مصوبات مجمع عمومی شرکت مادر تخصصی مهندسی آب وفاضلاب کشور وسایر مقررات مربوط.                                                                           

 

11ـ بررسی وتصویب ساختار کلان شرکت وتعیین سقف پستهای مورد نیاز وبرنامه های جذب وتعدیل نیروی انسانی.                                                                                                                               

 

12ـ اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد هیأت مدیره درمورد صلح وسازش در دعاوی وارجاع امر به داوری وتعیین داور وهمچنین استرداد دعوی با رعایت مقررات مربوط.                                                            

 

13ـ تعیین روزنامه کثیر الانتشار به منظور درج آگهی های شرکت.

 

14ـ اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که طبق قوانین ومقررات ومفاد این اساسنامه مستلزم تصویب مجمع عمومی عادی شرکت است ومواردی که در دستور جلسه مجمع قید شده است.                             

 

ماده 14ـ  وظایف مجمع عمومی فوق العاده به شرح زیر می باشد:

 

1ـ اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه شرکت وپیشنهاد به هیأت وزیران برای تصویب.

 

2ـ بررسی واتخاذ تصمیم نسبت به اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه شرکت درچارچوب قانون وپیشنهاد به هیأت وزیران برای تصویب.                                                                                                             

 

3ـ بررسی واتخاذ تصمیم نسبت به انحلال شرکت طبق قوانین ومقررات مربوط وپیشنهاد به هیأت وزیران برای تصویب.                                                                                                                               

 

 ب ـ هیأت مدیر ومدیرعامل

 

 ماده 15ـ هیأت مدیره شرکت مرکب از سه یا پنج عضو اصلی خواهد بود که با تصویب مجمع عمومی عادی از میان افراد صاحب نظر درتخصصهای مرتبط با فعالیتهای شرکت انتخاب می شوند.                               

 

اعضای هیأت مدیره می باید به صورت تمام وقت درشرکت ویا شرکت مادر تخصصی مهندسی آب وفاضلاب کشور ویا یکی از شرکتهای زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی مهندسی آب وفاضلاب کشور اشتغال داشته باشند. اعضای هیأت مدیره برای مدت دوسال انتخاب می شوند وپس از انقضای مدت تا زمانی که تجدید انتخاب به عمل نیامده درسمت خود باقی خواهند بود وانتخاب مجدد آنها برای دوره های بعد بلامانع است.                                                                                                                          

 

ماده16ـ مجمع عمومی عادی می تواند یک نفر عضو علی البدل به عنوان جایگزین اعضای اصلی هیأت مدیره انتخاب کند که درصورت فوت یا استعفا یا هر دلیل دیگر که ادامه فعالیت هریک از اعضای اصلی هیأت مدیره (به تشخیص رئیس هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی غیر ممکن گردد، عضو علی البدل جایگزین خواهدشد.                                                                                                                       

 

تبصره: عضو علی البدل هیأت مدیره از بین کارکنان شرکت انتخاب می شود.

 

ماده17ـ جلسات هیأت مدیره باحضور اکثریت اعضاء رسمیت می یابد وتصمیمات با اکثــریت آرای موافق کل اعضاء اتخاذ خواهد گردید.

 

ماده18ـ جلسات هیأت مدیره حداقل هرماه یکبار وبه طور منظم درمحل شرکت تشکیل ودستور جلسه یک هفته قبل از تشکیل جلسه توسط رئیس هیأت مدیره برای اعضاء ارسال خواهد شد.                                 

 

درموارد اضطراری رعایت تشریفات مزبور با تشخیص رئیس هیأت مدیره الزامی نخواهد بود.

 

ماده19ـ هیأت مدیره دارای دفتری خواهد بود که صورتجلسات هیأت مدیره درآن با درج نظر مخالفین ثبت وبه امضای اعضای حاضر خواهد رسید. مسئولیت ابلاغ وپیگیری مصوبات هیأت مدیره با رئیس هیأت مدیره می باشد.                                                                                                                            

 

ماده20ـ هیأت مدیره برای انجام هرگونه عملیات ومعاملات که مرتبط با موضوع فعالیت شرکت بوده واتخاذ تصمیم درباره آنها صریحا“ درصلاحیت مجمع عمومی قرارنگرفته باشد با رعایت قوانین ومقررات دارای اختیارات کامل است. هیأت مدیره همچنین دارای اختیاراتی به شرح زیر می باشد:                        

 

1ـ پیشنهاد خط مشی وبرنامه های کلان شرکت به مجمع عمومی.

 

2ـ تایید برنامه عملیاتی شرکت اعم از بهره برداری وتوسعه تاسیسات.

 

3ـ رسیدگی وتایید بودجه سالانه ، گزارش عملکرد سالانه وصـورتهای مــالی شرکت وارایه آن به  مجــمع عمومی .

 

4ـ تایید آیین نامه های مالی ، معاملاتی، اموال واستخدامی شرکت وارایه آن به مجمع عمومی برای تصویب.

 

5ـ تصویب ضوابط مربوط به مبادله اطلاعات علمی، فنی، صنعتی وبازرگانی در زمینه های مرتبط با فعالیت شرکت با رعایت قوانین ومقررات ومفاد این اساسنامه.                                                                        

 

6ـ تصویب اخذ وام واعتبار به پیشنهاد مدیرعامل ودرقالب مـصوبات مجــمع عمـــومی با رعایت قوانیـــن ومقررات.

 

7ـ انجام حسابرسی داخلی نسبت به عملیات، معاملات وفعالیتهای شرکت.

 

8ـ بررسی وپیشنهاد اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه به مجمع عمومی.

 

9ـ بررسی وپیشنهاد ساختار کلان شرکت وبرنامه جذب وتعدیل نیروهای انسانی به مجمع عمومی.

 

10ـ تصویب تشکیلات تفصیلی شرکت درچارچوب تشکیلات کلان وسقف پستهای سازمانی شرکت واعـلام به مجمع عمومی.

 

11ـ هیأت مدیره موظف است صورتهای مالی شرکت وگزارش هیأت مدیره را درمهلت مقرر قانونی برای شرکت مادر تخصصی مهندسی آب وفاضلاب کشور وهمچنین به منظور رسیدگی و اظهار نظر برای بازرس وحسابرس شرکت ارسال نماید.                                                                                                       

 

12ـ بررسی وپیشنهاد صلح وسازش دردعاوی وارجاع به داوری وتعیین داور وهمچنین استرداد دعوی به مجمع عمومی با رعایت مقررات مربوط.

 

13ـ انتخاب مدیرعامل وپیشنهاد وی به رئیس مجمع عمومی شرکت برای صدور حکم.

 

14ـ بررسی وتصویب دستورالعمل های داخلی لازم برای اداره شرکت.

 

15ـ تشخیص مطالبات مشکوک الوصول وپیشنهاد برای وضع ذخیره به مجمع عمومی.

 

16ـ هیأت مدیره به مسئولیت خود می تواند قسمتی از اختیارات خود را به مدیر عامل تفویض نماید.

 

ماده21ـ مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی شرکت بوده که برای مدت دوسال از بین اعضای هیأت مدیره یا خارج از آن توسط هیأت مدیره انتخاب وبا حکم رئیس مجمع عمومی شرکت منصوب میشود. مدیرعامل درحدود قوانین ومقررات این اساسنامه مسئول اداره کلیه امورشرکت می باشد.                                       

 

مدیرعامل می تواند با مسئولیت خود بخشی از وظایف واختیارات خود را به هریک از کارکنان شرکت تفویض نماید.                                                                                                                               

 

ماده22ـ وظایف مدیرعامل به شرح زیر می باشد:

 

1ـ اجرای مصوبات وتصمیمات هیأت مدیره ومجمع عمومی.

 

2ـ تهیه، تنظیم وپیشنهاد خط مشی، برنامه عملیاتی وبودجه سالانه شرکت به هیأت مدیره.

 

3ـ پیش بینی اعتبار لازم برای خرید خدمات پشتیبانی فنی، تحقیقاتی، تدارکاتی وآموزشی دربودجه شرکت.

 

4ـ تهیه وتنظیم صورتهای مالی سالانه شرکت وارایه آن به هیأت مدیره.

 

5ـ تعیین روشهای اجرایی درچارچوب مقررات وآیین نامه های وابلاغ به واحدهای ذی ربط.

 

6ـ پیشنهاد آیین نامه های مالی، معاملاتی واستخدامی شرکت به هیأت مدیره.

 

7ـ پیشنهاد تشکیلات تفصیلی شرکت به هیأت مدیره درچارچوب مصوبات مجمع عمومی.

 

8ـ نظارت برحسن اجرای آیین نامه های شرکت وانجام اقدامات لازم برای حسن اداره امورشرکت درحدود قوانین ومقررات مربوط.

 

9ـ اتخاذ تصمیم واقدام نسبت به کلیه امور وعملیات شرکت به استثـنای آنچه از وظایف مجــمع عمـــومی وهیأت مدیره است.

 

10ـ عزل ونصب کلیه کارکنان شرکت، تعیین حقوق ودستمزد ، پاداش،‌ترفیع وتنبیه آنها بر اساس مقـررات وآیین نامه های مصوب.

 

ماده23ـ مدیرعامل نماینده قانونی شرکت درکلیه مراجع اداری وقضایی بوده وبرای دفاع از حقوق شرکت وتعقیب دعاوی وطرح آن اعم از کیفری وحقوقی حق توکیل به غیر را دارد. مدیر عامل می تواند با رعایت مقررات وپس از اخذ نظر هبأت مدیره نسبت به ارجاع موارد به داوری اقدام نماید.                                 

 

ماده24ـ کلیه چکها واسناد واوراق مالی وتعهدات وقراردادها می باید به امضای مدیرعامل (یانماینده وی) ویکی از اعضای هیأت مدیره به انتخاب هیأت مدیره (یانماینده منتخب هیأت مدیره) برسد. مکاتبات اداری به امضای مدیرعامل یا نمایندگان وی خواهد رسید. کلیه چکها علاوه برامضای افراد فوق الذکر به امضای ذیحساب ویا نماینده وی نیز خواهد رسید.                                                                     

 

ماده25ـ درصورت انقضای مدت مدیریت مدیرعامل، اقدامات او تا تعیین مدیرعامل جدید نافذ ومعتبر بوده وقدرت اجرایی خواهد داشت.

 

 ج ـ بازرس وحسابرس

 

 ماده26ـ شرکت دارای بازرس وحسابرس خواهد بود که با رعایت قوانین ومقررات وتصویب مجمع عمـومی برای مدت یکسال انتخاب خواهدشد.

 

تبصره1ـ اقدامات بازرس وحسابرس دراجرای وظایف خود نباید مانع جریان کارهای عادی شرکت گردد.

 

تبصره2ـ مجمع عمومی عادی می تواند بازرس وحسابرس علی البدل انتخاب نماید تا چنانچه بازرس وحسابرس اصلی قادر به انجام وظایف خود نبود، حسب تشخیص رئیس مجمع عمومی به وظایف خود عمل نماید.    

 

                                                                                                                                     

 

 فصل چهارم ـ صورتهای مالی

 

 ماده 27ـ سال مالی شرکت از اول فروردین ماه تا پایان اسفندماه همان سال می باشد.

 

ماده 28ـ صورتهای مالی شرکت باید با رعایت اسـتانداردهای حســابداری تهیه ودرموعد مقــرر قانــونی دراختیار بازرس وحسابرس قرارداده شود.

 

ماده29ـ شرکت مجاز خواهد بود بخشی از اعتبارات موضوع بند (3) ماده (22) اساســنامه را برای انجــام خدمات معین به شرکت مادر تخصصی مهندسی آب وفاضلاب کشور اختصاص دهد.

 

 فصل پنجم ـ سایر مقررات

 

 ماده 30 ـ این شرکت از نظر سیاستهای ، برنامه ها وفعالیتهای توسعه وبهره برداری تابع ضوابط ومقـــررات وزارت نیرو خواهد بود.

 

این اساسنامه به موجب نامه شماره 2767/30/82 مورخ 24/1/1382 شورای نکهبان به تایید شورای یاد شده رسیده است.

 

 

محمدرضا عارف

 

معاون اول رئیس جمهور

 

 

 رونوشت:

 

   به دفتر مقام معظم رهبری ، دفتررییس جمهور، دفتر ریاست قوه قضائیه، دفتر معاون اول رییس جمهور، دفتر معاون حقوقی وامورمجلس رییس جمهور، دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحث نظام ، دیوان محاسبات کشور، دیوان عدالت اداری، اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور، اداره کل حقوقی، اداره کل قوانین ومقررات کشور، کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها وموسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران ودفتر هیأت دولت ابلاغ میشود.